Terhes kismama étrendje - táplálkozás terhesség alatt

Mivel 9 hónapon keresztül a Te tested védi és táplálja  a babádat, ezért nagyon fontos, hogy megfelelően és egészségesen táplálkozz. Ne ijedj meg, itt most nem azt fogom taglalni, hogy csak zöldséget meg gyümölcsöt egyél, és vigyázz, hogy el ne hízzál.

Terhes kismama étrendje

Ha már eleve teltkarcsúan indultál neki a terhesség időszakának, akkor sem szabad fogyókúráznod. Inkább a lényeg, hogy ne egyfolytában egyél (merthogy több kismama erről is beszámolt már), hanem ami úgymond felesleges kalória, mint pl. a chips és a sok süti, abból csak mértékkel fogyassz. A mértékletességen van a hangsúly!

 

Mivel amit Te megeszel, azt eszi a baba is, ezért meg fogja határozni részben az Ő egészségét is. Te is sokkal kiegyensúlyozottabb, energikusabb, fittebb leszel (márpedig erre igen nagy szükség van terhesség alatt, és utána meg főleg) ha megpróbálod a Tőled telhetőt megtenni az étkezés odafigyelésével. A szoptatás időszakában szintén meghatározó lesz, amit eszel.

Táplálkozás terhesség alatt

Először is lényeges, hogy a napi étrendet ne egyhangúan, hanem változatosan állítsd össze, tehát legyen benne fehérje, szénhidrát, vitamin és ásványi anyag, némi zsiradék.  Az csak jó, ha még magzatvédő vitamint is szedsz, bár a védőnői tanács alapján a harmadik trimesztertől elég ha csak 2-3 naponta veszel be egyet.


1. A fehérjék esetében legyen növényi és állati fehérje is az étrendben.
Állati fehérje pl. a hal, tojás (nagyon megmosva, nagyon megfőzve), szárnyas hús, sovány marha, birkatej és tejtermék (kefír, joghurt, tejföl, túró, sajt)


2. Szénhidrátból a teljes kiőrlésű, magas rosttartalmú kenyér, tésztaféléből inkább ha lehet, akkor a durum, rizs, bab, borsó, lencse. Nagyon jók a különböző olajos magvak, müzlik is, de abból ne azt vedd, ami csak puffasztott édességnek való, hanem olyat ami rendes zabból készül, mert az egészségesebb.


3. Zsír helyett inkább növényi olajat, margarint, vajat használj. Az tény, hogy még a gyomorégésed is ritkább lesz, ha nem eszel túl sok  olajban sült ételt.
Inkább a húst készítsed sütőzacskóban, maximum kend meg kívül egy kis olajjal, ha attól félsz, hogy száraz lesz. A krumpli pedig inkább püré, vagy főtt formában kerüljön az asztalra.


4. A zöldség-gyümölcs kategóriából amit szeretsz azokat fogyaszd, azokat itt nem részletezem.

Terhesség alatti táplálkozás- mit ne egyél:

1. Túl sok sósat. Mert visszatartja a vizet, könnyebben feldagad a lábad, ha hajlamos vagy rá, valamint a magas vérnyomás egyik okozója is. Ha sózol, akkor a jódozott tengeri sót használd.


2. Ha hajlamos vagy a puffadásra, akkor most hagyd kis a száraz hüvelyeseket (bab, borsó, lencse)


3. Tilos a nyers tojás, vagy azt tartalmazó étel fogyasztása (pl. a házi majonéz is ilyen)


4. Pasztőrizálatlan tej vagy abból készült tejtermék.


5. Penészes sajtok (camembert, Brie stb)


6. Nyers vagy nem teljesen átsütött hús, mivel fertőzést okozhat. A vágó deszkát a húsvágás után alaposan el kell mosni, mást addig ne vágjál rajta.


7. A tenger gyümölcseit, azaz a tengeri herkenytűket (kagyló, polip stb.) is hagyd későbbre.

 

Kényelem és biztonság a terhes kismama számára!

Olvass róla többet itt!